سرخط خبرها

گزارشی از مراسم رونمایی دو کتاب رضوی در مشهد | گوهر شعر رضوی در آیینه رضوان

  • کد خبر: ۹۱۹۹۰
  • ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴
گزارشی از مراسم رونمایی دو کتاب رضوی در مشهد | گوهر شعر رضوی در آیینه رضوان
مراسم رونمایی از دو کتاب در حوزه رضوی به نام‌های «چشمه گوهر» و «آیینه‌های رضوان» روز گذشته با حضور یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بنیاد بین المللی امام رضا (ع) برگزار شد.

شکیبا افخمی‌راد | شهرآرانیوز - مراسم رونمایی از دو کتاب در حوزه رضوی به نام‌های «چشمه گوهر» و «آیینه‌های رضوان» روز گذشته با حضور یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بنیاد بین المللی امام رضا (ع) برگزار شد. کتاب «چشمه گوهر» شامل چهل حدیث منظوم رضوی و چهل رباعی سروده محمدجواد غفورزاده (شفق) است. کتاب «آیینه‌های رضوان» نیز دربرگیرنده گزیده بهترین غزل‌های معاصر رضوی است که به کوشش مصطفی جلیلیان مصلحی گردآوری شده است. معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در این نشست ضمن رونمایی از این دو کتاب درباره دغدغه‌های موجود در حوزه کتاب و کاغذ توضیحاتی ارائه کرد.

مراسم رونمایی از دو کتاب رضوی در مشهد برگزار شد

کمبودی در حوزه کاغذ نخواهیم داشت

یاسر احمدوند با تأکید بر برکات ویژه بنیاد بین المللی امام رضا (ع) گفت: فعالیت بنیاد و موضوعات فرهنگ رضوی نباید محدود به استان و کشور باشد. به گفته او، اگر اخلاق رضوی در کشور گسترش پیدا کند همه مشکلات حل می‌شود و معاونت فرهنگی برای تحقق این مهم تلاش خواهد کرد.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه این مراسم رونمایی در جمع خبرنگاران درباره برنامه دولت برای حمایت از ناشران گفت: در سال‌های بعد از انقلاب حوزه فرهنگ مورد حمایت جدی دولت جمهوری اسلامی ایران بوده، دولت جدید هم توجه به فرهنگ را جزو اولویت‌های خود قرار داده و در حوزه کتاب و نشر هم انواع یارانه‌ها از جمله حمایت از خرید کتاب ناشران، برپایی نمایشگاه‌های مختلف، طرح فروش فصلی کتاب و یارانه‌های تهیه کاغذ و زیرساخت‌های مربوط را درنظر گرفته است.

او همچنین درباره برنامه‌های این وزارتخانه برای حل مشکلات کمبود کاغذ نیز توضیح داد: کمبودی درباره کاغذ نخواهیم داشت. چون واردکنندگانی که در این حوزه کار می‌کنند اقدام به ثبت سفارش کرده اند و طبق آمار گمرک میزان واردات کاغذ در طول سال ۱۴۰۰ به اندازه نیاز کشور است.

به گفته احمدوند، امکان ثبت سفارش و تخصیص ارز نیمایی هم در بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت فراهم شده و مشکلی بابت تأمین کاغذ وجود ندارد.

معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد با اشاره به حذف ارز ۴ هزارو ۲۰۰ تومانی تصریح کرد: ارز ترجیحی فعلا به هیچ کالایی به غیر از کالا‌های اساسی مانند دارو و گندم اختصاص پیدا نمی‌کند. البته به دستور آقای محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، مبلغ ۴۰ میلیون دلار به واردات کاغذ مورد نیاز حوزه فرهنگ اختصاص داده شده است.

احمدوند همچنین تأکید کرد: مهم‌تر از واردات کاغذ، کمک به افزایش توان تولید داخلی در حوزه تولید کاغذ است که امیدواریم در این دولت بتوانیم آن را محقق کنیم.

به گفته او، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی این کار نیست، اما به وزارت صمت و دستگاه‌های مرتبط برای تسهیل ارتباطات و شناسایی مشکلات کمک خواهد کرد تا به زودی تولید کاغذ در کشور رونق بگیرد.

احمدوند درباره تأثیر گرانی‌ها بر پایین آمدن تیراژ کتاب‌ها نیز توضیح داد: طبق آماری که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹، تعداد عنوان کتاب‌ها و تیراژ آن‌ها کاهش پیدا نکرده است. البته این بدان معنی نیست که گرانی کاغذ اثری نمی‌گذارد، اما اینکه تصور شود تنها عامل تعیین قیمت کتاب، کاغذ است و با گران شدن کاغذ کتاب از حوزه توجه مردم خارج می‌شود، درست نیست.

معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد تأکید کرد: علاقه مندی مردم به فرهنگ باعث می‌شود تولید فرهنگی همچنان پرمخاطب باشد. ما نیز امیدواریم بتوانیم مشکلات را کاهش دهیم.

سرودن ۴۰ حدیث در قالب دوبیتی

مراسم رونمایی از دو کتاب رضوی در مشهد برگزار شد

محمدجواد غفورزاده (شفق) نیز در حاشیه این مراسم درباره کتاب «چشمه گوهر» توضیح داد: در این کتاب چهل حدیث حضرت علی بن موسی الرضا (ع) را در قالب دوبیتی منظوم کرده ام. این درحالی است که همه احادیث در قالب رباعی منظوم می‌شوند.

او بیان کرد: با توجه به اینکه حجم کتاب با ۴۰ دوبیتی کم می‌شد، ۴۰ رباعی برگزیده درباره علی بن موسی الرضا (ع) را هم در سمت راست صفحات کتاب آوردیم.

این شاعر با اشاره به آثار گذشته خود در زمینه منظوم کردن احادیث مانند «شکوفه‌های وحی» و «چلچراغ صلوات» یادآور شد: می‌خواستم «چشمه گوهر» در قالب رباعی باشد، اما به نظرم دوبیتی وزن قشنگ‌تر و دل نشین تری دارد، از این رو بیش از یک سال روی آن کار کردم تا درنهایت کتاب با کمک بنیاد بین المللی امام رضا (ع) منتشر شد.

غفورزاده تصریح کرد: این کتاب را به نظر حجت الاسلام راشد یزدی رساندم که ایشان تقریظی بر آن نوشتند و نظر دکتر محمدهادی زاهدی را هم جویا شدم که مقدمه مفصلی را برای کتاب نوشتند.

او درباره طرح جلد کتابش نیز توضیح داد: جلد کتاب به طرحی از در ورودی صحن آزادی حرم امام رضا (ع) و نشان وسط در طلا مزین شده است که زیبایی خاص خودش را دارد.

آیینه‌ای برای شعر آیینی

مراسم رونمایی از دو کتاب رضوی در مشهد برگزار شد

مصطفی جلیلیان مصلحی که گزیده بهترین غزل‌های معاصر رضوی را در کتاب «آیینه‌های رضوان» گردآوری کرده نیز درباره اثرش توضیح داد: من و ۶ استاد دیگر، شعر معاصر رضوی را در چهار دهه از سال ۵۸ تا ۹۸ بررسی و گزیده‌ای از بهترین شعر‌ها را برای این کتاب انتخاب کردیم.

به گفته او، با توجه به آنکه برای دودهه اول پس از انقلاب اسلامی ایران آثاری منتشر شده است، کتاب «آیینه‌های رضوان» تأکید بیشترش بر شعر‌های دو دهه اخیر است.

مصلحی یادآور شد: نزدیک بودن به شعر و زبان روزگار، داشتن نوآوری و ویژگی‌های ادبی از جمله معیار‌های ما برای انتخاب اشعار بوده است تا هم مخاطب عام و هم مخاطب خاص بتوانند از کتاب استفاده کند. همچنین در انتخاب اشعار نام شاعران مورد توجه ما نبوده و فقط آثار را مورد بررسی قرار داده ایم.

او ابراز امیدواری کرد، افرادی که ادبیات معاصر را به صورت خاص پیگیری می‌کنند این کتاب را حتما مطالعه کنند. چون به باور این شاعر «آیینه‌های رضوان» می‌تواند آیینه‌ای برای شعر آیینی ما باشد و به عنوان کتاب دانشگاهی هم مورد مطالعه قرار گیرد.


در ادامه بخوانید

بهره‌وری از ظرفیت شعر دانشجویی در راستای تحقق شعار «مشهد‌الرضا (ع) جهان‌شهر برکت و کرامت»

نگاهی به شعر‌های رضوی در دیوان سه شاعر بزرگ ایران

نگاهی به «ادبیات داستانی رضوی» در گفت‌وگو با سعید تشکری


 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->